Symulator synoptyki w kokpicie samolotu jest do pobrania tutaj.
To jest plik typu exe. Proszę nie obawiać się komunikatów zabezpieczeń antywirusowych. Autora nie stać po prostu na rejestrację swoich własnych, legalnych produktów, ani mu na tym nie zależy.
To nie jest symulator fizyki lotu, tylko symulator zasad wizualizacji. Autor napisał go na kolanie i poświęcił na to „aż 5 dni” tylko po to, aby ułatwić dyskusję z kolegami.
Ma skręcać w lewo, po zadaniu kierunku w lewo, ma lecieć na dół po zadaniu wysokości niższej i ma dołożyć mocy silników przy zwiększeniu oporów lotu.
Nie chciało się robić pokręteł zadajników, skorzystano z gotowych z suwaków. Jest z tego powodu problem przy zmianie kierunku z 355 na 5 stopni - trzeba szybko przerzucić suwak z jednej skrajnej pozycji w drugą.
Ogranicznik prędkości opadania jest wykonany, jako regulator odziałujący post factum, inaczej, niż np. w B737, gdzie jest to osobny regulator. Propozycja Boeinga jest ciekawa, być może powtórzymy ją przy najbliższej okazji. Aktywizacja ogranicznika prędkości opadania jest sygnalizowana źółtą literką "Forced". Żółtą, bo to nie alarm krytyczny, równie dobrze można wyświetlać zielone "A" i na przykład "As" - auto standby w trakcie oczekiwania.
Literki "L" są nieaktywne, nic nie znaczą, to przygotowanie do załączenia regulatorów nadrzędnych. Wtedy trzeba by wyświetlać "R"- Remote, lub "C" - cascade, do dyskusji.
Jest sporo dyskusji odnośnie wyświetlania wielkości wyjściowych z regulatorów. Na przykład wyjście z regulatora wysokości w tym modelu działa w zakresie 0-100%. Ale organ wykonawczy chodzi w zakresie -10 + 10 stopni wychylenia. Więc tak naprawdę we wnętrzu regulatora mamy 50 % na wyjściu dla zera stopni wychylenia (zero odpowiada -10 deg, 100 % odpowiada +10 deg).
W przypadku czterech lotek zaproponowano zgodność wyjścia reg. z położeniem tylko dla tej, która odchyla się najbardziej, na dodatek jest nieczytelny wyłom w zasadach: na wyjściu lewo minus, prawo plus, na lotkach już zgodnie z rzeczywistością.
Inny problem jest z regulatorami inkrementalnymi, na których wyjścia maja małą wartości. W zasadzie wtedy, dla uniknięcia dużej ilości zer po przecinku trzeba by wyświetlać z mnożnikiem np. x 10.
W tym "samolocie" nie ma klap. Przy niskiej prędkości spadniesz, ale pozdrawiam. 05.11.2022.